Svar: Mor på weekend uden sit lille pus

31. maj 2010

Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Hanne

Jeg synes der er stor forskel på, hvorvidt barnet sendes på ferie uden mor og far eller om mor tager af sted og far og søn er sammen ...

Selvom du og Marco er tæt knyttet og har meget brug for hinanden, så har Marco jo også en stor og naturlig tilknytning til sin far og de to er glade for hinanden og vil kunne hygge sig rigtig meget sammen, selvom mor ikke er der. Det er rigtigt, at han ikke vil kunne forstå, hvor du er henne og at det vil være minimalt hvad han forstår af en evt. forklaring, han kan jo ikke klokken, ugedagene osv. og vil derfor ikke kunne forholde sig til at mor kommer på søndag, men han vil godt kunne forholde sig til at du kommer igen og ikke er forsvundet for evigt. Lidt ligesom, når han er i institution og du går på arbejde, så fornemmer han jo også at du kommer efter ham igen og ikke efterlader ham der ... :)

Jeg synes det er meget meget dejligt at høre at han nu har fået det godt og jeres mange årige sygdomsperiode lyder til at være lettet. Jeg synes det er et rigtig dejligt tilbud, som du skal tage imod - det vil være super dejligt for dig at få et par dage i Rom - og ja, du vil savne ham usigeligt højt, det vil være så underligt for dig pludselig at være væk fra ham og dine tanker vil kredse om ham igen og igen. Men ...

Annonce

... han vil være sammen med sin far og de to vil have det dejligt sammen og du trænger om nogen til at komme lidt væk og få tanket dine ressourcer lidt op.

Jeg synes du skal tage af sted og far skal naturligvis berolige og betrygge Marco i at mor kommer igen, tale om dig som noget helt naturligt, netop så han forstår at du ikke er væk, men stadig er der. Og så skal du også se det som noget godt for Marco og Robert at de skal være sammen - far og søn - og lytte til Robert, når han siger, at det har han lyst til, det vil han rigtig gerne :)

Marco kan få mors pude, nattrøje eller lignende at putte med, hvis han savner dig, han kan ligge sammen med far i dobbeltsengen og far kan give ham alt den nærhed og tryghed han behøver - det bliver nok hårdest for dig ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja, det kan godt være at Marco ikke flyver dig om halsen, når du kommer hjem og I ses igen og den reaktion skal du indstille dig på. Det er helt naturligt at børn kan virke lidt afvisende i starten ligesom for at markere at det ikke var helt indforstået med at du pludselig var væk ... men hvis du viser ham at du stadig er 'dit gamle jeg' og rigtig gerne vil ham, så går der ikke lang tid før han giver dig et stort knus og leger videre som han plejer :)

Så rigtig rigtig god sommer!

Knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.